HOE BEREIK JE ALS BEDRIJF GENERATIE Z?

Babyboomers, achterbankgeneratie, generatie Y, generatie Z. Elke generatie krijgt zijn eigen naam en draagt zijn eigen kenmerken en levensstijl met zich mee. Logisch met alle ontwikkelingen die er in de markt zijn. Maar, niet onbelangrijk ook babyboomers en achterbank hangers worden consumenten, maar hoe bereik je deze consument nou op de juiste manier? En welke generatie is er nu in aantocht? 

Één van de belangrijkste generaties op dit moment en ook gelijk de jongste, is generatie Z. Ook wel de Digital Natives te noemen, deze generatie is bijna niet tot nauwelijks offline, maar hoewel ze dus altijd bereikbaar zijn, is deze generatie ook snel afgeleid en de moeilijkste doelgroep om te bereiken.

Ik kan mij nog herinneren dat ik in de brugklas zat en een eerste telefoon kreeg, de pocket line swing. Wat was ik hier blij mee en wat voelde ik mij stoer. Maar eerlijk? Je kon er dus echt alleen mee bellen (als mijn beltegoed toereikend was) en smsen. Vandaag de dag niet zo heel tof meer, want wat ben je zonder what’s app of Facebook?

Nee, anno 2017 is dat wel anders. Voor een pocket line Swing komt deze generatie het bed niet uit, MSN is vervangen door What’s app een telefoon zonder internet? Are you kidding me? Niet online zijn is ondenkbaar.

Maar die generatie Z waar we het steeds over hebben, wie zijn dat dan? 

Generatie Z is tussen de 7 en 20 jaar oud. Maar laten we hier vooral de focus leggen op de de consumenten binnen deze leeftijd. De 13 tot 20 jarigen. Het meest kenmerkend van deze generatie is, is dat de aandachtsspanne zo’n 8 seconde lang is. Niet zo gek ook, wetende dat ze gedurende de dag met zo’n 10 dingen tegelijk bezig zijn en continu van het ene scherm naar het andere scherm verspringen.

Niet straks, nee NU!

Alles moet nu gebeuren, het geduld is er niet. Niet zo heel gek, deze generatie is gewend om alles met 1 klik online te kunnen shoppen. De nieuwste sneakers, koptelefoons, toffe films en chille muziek. 1 keer klikken en morgen in huis, dat is wat zij willen. Spring jij hier als bedrijf goed mee in? Chapeau! Dan zit je gegarandeerd goed bij deze generatie!

Waar wij nog naar de Free Record Shop gingen, bij de balie een koptelefoon pakte en luisterden naar de nieuwste single van Craig David, de Spice Girls of Ultimate Kaos om daarna te besluiten of we de single wel of niet gingen kopen, luisteren zijn alles via I tunes of Spotify. Wederom 1 klik en ze hebben in handen wat ze willen.

Ze domineren Snapchat, Instagram, Facebook en spenderen dagelijks gemiddeld meer dan een uur aan het kijken van YouTube videos. Videocontent is booming en groeit en groeit qua bereik.

Maar, hoe bereik je ze dan? 

Online, denk aan reclame tijdens YouTube filmpjes, eigen video content, Facebook, Snapchat en Instagram. Maar, vergeet hierbij niet, de spanningsboog is niet langer dan 8 seconden!

Hoe word je geloofwaardig?

Werk met influencers die aansluiten bij hen beloeften waar ze zich graag mee identificeren en die een bepaalde rol spelen. Zorg dat de boodschap kort en krachtig is en dat de aankoop binnen enkele seconden gedaan kan worden. Vertel een verhaal en creëer een online story!

En vergeet niet, generatie Z bepaalt ook steeds meer en meer wat hun ouders aanschaffen..

generatie z

 

MEER WETEN OVER ONLINE STORY TELLING HET CREEËREN VAN EEN ONLINE COMMUNITY OF HET BEPALEN VAN JE DOELGROEP? WIJ HELPEN JE GRAAG!

 

VOLG ONS OOK OP FACEBOOK EN LINKEDIN!

 

 

Reacties

reacties

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

CommentLuv badge

*