EENVOUDIG DOELEN STELLEN EN BEHALEN

Doelen stellen, het blijft voor de één toch altijd lastiger dan voor de ander. Ik zelf werk graag met het stellen van doelen. Het voelt als een kleine deadline die in mijn hoofd zit en die mij helpt mijn doelen te bereiken en hierdoor zowel zakelijk als privé gelukkiger en succesvoller te zijn!

Wat je niet benoemt kan je niet bereiken, het uitspreken van je doelen is dan ook essentieel. Schrijf ze ergens op zodat je er met grote regelmaat aan herinnert zal gaan worden. Als jij jouw doel gesteld hebt is de volgende stap toewerken naar jouw doel toe. Duidelijke doelen stellen helpen je om keuzes te maken in het dagelijks leven. Wat houd je wel en wat houd je niet bezig?  Wat kan je vandaag nog doen om weer een stapje dichter bij jouw einddoel te komen?

Zelf stel ik mijzelf elke week 2 doelen. 1 prive doel en 1 zakelijk doel waar ik die week mijn focus net even wat extra op leg. Deze doelen schrijf ik op en verantwoord ik ook aan mijzelf.

Daarnaast geef ik mijzelf ook elke dag een doel mee. Dit kan groots zijn, maar ook iets kleins. Denk bijvoorbeeld aan een dag niet snoepen, meer aandacht voor de mensen om je heen hebben, beginnen aan een boek, vers koken etc.

 

doelen stellen en behalen

WAAR VOLDOET JOUW DOEL AAN?

Heb je een zakelijk doel? Dan is het in zakelijke termen belangrijk dat jij jouw doelen SMART maakt;

SPECIFIEK

MEETBAAR

ACCEPTABEL

REALISTISCH

TIJDGEBONDEN

Stel jij een prive doel, kan jij het SMART gedeelte loslaten. Dit neemt niet weg dat het wel belangrijk is om jouw doel realistisch te maken en voor jezelf een beeld te hebben wanneer je dit doel bereikt wil hebben.

3 BASISGROEPEN

Je zal al snel gaan zien dat er drie duidelijke groepen zijn waarin wij onze doelen kunnen groeperen.

  • Werkgerelateerd
  • Prive/ Relationeel
  • Gezondheid

Voorbeelden van werkgerelateerde doelen:

  • Dit jaar wil ik een promotie maken
  • Dit jaar wil ik meer dan €3000,- per maand verdienen
  • Dit jaar studeer ik af

Voorbeelden van prive doelen: 

  • Meer rust en ritme in je leven
  • Iedere dag productief zijn
  • Minder geld uitgeven
  • Meer genieten

Voorbeelden van gezondheidsdoelen: 

  • Afvallen
  • Meer sporten
  • Stoppen met roken

STOP MET UITSTELLEN EN BEGIN VANDAAG!

Beperk je tot het aantal doelen wat jij jezelf stelt. Het is niet haalbaar om jouw focus op vele doelen tegelijk te leggen. Schrijf ze op, maak ze haalbaar en vier een klein feestje als jij jouw doel behaald hebt!

 

doelen stellen en behalen

 

WIL JIJ NOG MEER LIFESTYLE FABRIEK? VOLG ONS OP FACEBOOKINSTAGRAM – EN LINKEDIN!

 

 

Reacties

reacties

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

CAPTCHA afbeelding
*

CommentLuv badge